Не станаха ли прекалено често тези заглавия в пресата, интернет, телевизията:
“Фини частици 10 пъти над нормата…”, “Жителите на 9 български града дишат мръсен въздух…”, “България осъдена за системно мръсния въздух…”
Факт е, че към днешна дата България продължава да не изпълнява изискванията за чистотата на въздуха и превишава пределно допустимите норми по отношение замърсяването с фини прахови частици. Нещо повече, със 118 смъртни случая на 100 000 души България е на второ място в света по смъртност на глава от населението заради мръсния въздух.
България от години е със завишени нива на наличието на фини прахови частици във въздуха, а екоминистерството само посочва като виновник за това увеличения трафик на автомобилите в градовете и отоплението с дърва и въглища през зимата, без да предприеме сериозни действия. Малките ФПЧ, веднъж попаднали в долните дихателни пътища, могат да проникнат в кръвообръщението и много трудно могат да бъдат изчистени от него. Те са основната причина за множество от белодробните проблеми. В България те са много над нормите на Европейския съюз и в пъти над определеното за безопасно от Световната здравна организация.
Транспортът е един от основните замърсители на атмосферния въздух. На практика всички видове транспорт (автомобилен, железопътен, въздушен, воден и др.) са източници на замърсяване на атмосферата. Най-сериозен замърсител на околната среда е автомобилният транспорт. Количеството на изхвърлените с изгорелите газове замърсители зависи от редица фактори: тип на двигателя, мощност и режим на работа, условия на експлоатация, изминат път, качество на горивото и др. Основни замърсители са CO (74 – 75 %), въглеводороди (13 – 14 %), в това число бензпирени с доказано канцерогенно действие, NOх (7 – 8 %), серни оксиди (1,3 %). Освен това бензиновите двигатели отделят съединения съдържащи олово, бром, фосфор, и други вещества, а дизеловите емитират значителни количества сажди и дим.
ЗНАЕТЕ ЛИ, ЧЕ ВЪЗДУХЪТ В НАШИТЕ КОЛИ Е В ПЪТИ ПО-МРЪСЕН ОТ ОКОЛНИЯ?
Колата ви е затворена кутия, която чрез вентилационната си система постоянно всмуква и акумулира токсични изгорели газове, фини прахови частици и лоши миризми от околните автомобили. В неотдавнашна статия във вестник “Гардиън” проф. Сър Дейвид Кинг, главен научен съветник на английското правителство, предупреди, че нивата на замърсяване на въздуха, често са много по-високи вътре в автомобилите, отколкото извън тях. Друг важен момент е, че замърсеният въздух на задните седалки е с още по-високи стойности! А всички знаем кого обикновено возим там… ДЕЦАТА СИ!
Именно това сочат и няколко проучвания. Едно от тях проведено в Копенхаген е установило, че водачът е вдишал много повече вредни газове от пътуващият до него колоездач, защото навън емисиите се разреждат от заобикалящия въздух, но в колата мръсният въздух циркулира и се натрупва.
Tesla беше от първите компании, които снабдиха колите си с големи HEPA филтри пречистващи въздуха вътре в колата. Tesla твърди, че той е “100 пъти по-ефективен от премиум автомобилните филтри” и премахва “най-малко 99,97% фини прахови частици и газообразни замърсители, както и бактерии, вируси, прашец и спори от плесен”.
Но можем ли всички да караме TESLA?
Ясно е, че НЕ. В големите градове като София на всеки 1000 души се падат над 600 автомобила. С други думи, ако автомобилната тенденция се запази, столицата и големите градове са се засилили към още по-голяма криза, а не към решение на екологичния въпрос.
Ами до тогава?
Видно е, че не можем да се справим с въздуха отвън. Остава вариантът да се погрижим да пречистим въздуха вътре в купето на автомобила.
www.ecars.bg, www.dnes.bg, www.capital.bg, dnes.bg, mediappol.bg